Startovací kabely

Startovací kabely jsou vhodné pro startování moderních vozů s katalyzátory a vstřikováním paliva, které se nedoporučují roztlačovat, protože hrozí, že by se do katalyzátoru dostalo nespálené palivo, které by mohlo po naskočení motoru katalyzátor zničit. Škodí to i motorům s rozvodovým řemenem, protože hrozí poškození řemene nebo změna polohy ventilů a pístů. Roztlačovat nebo roztahovat můžeme jen starší vozy, kde tyto komplikace nenastanou.

Materiál vodiče může být měď nebo poměděný hliník, svorky mohou být bez izolace nebo s izolací.

  • Poměděný hliník je cenově dostupnější, při srovnatelném průřezu zvládne přibližně 70% zatížení čisté mědi, ale poměrně snadno se zlomí.
  • Měď dokáže při srovnatelném průřezu vést přibližně 1,3krát vyšší proud než hliník a je mnohem odolnější proti přelomení.
  • Svorky bez izolace sice snižují cenu kabelu, ale snadněji se s nimi při neopatrném zacházení způsobí zkrat.
  • Izolované svorky poskytnou lepší ochranu proti zkratování vodičů, i když mírně ztěžují zapojení a navyšují celkovou cenu kabelu.
Průřez vodiče Startovací proud  Vhodné pro
  • 9 mm2 měď
  • 16 mm2 poměděný hliník
(cca 200 A / 5s. max.) motorky, zahradní techniku, čtyřkolky a benzínové motory automobilů do 1600 ccm
  • 16 mm2 měď
  • 25 mm2 poměděný hliník
(cca 400 A / 5s. max.)  benzínové motory automobilů do 2500 ccm
  • 25 mm2 měď
  • 35 mm2 poměděný hliník
(cca 600 A / 5s. max.)  naftové motory automobilů do 3000 ccm nebo benzínové motory automobilů do 5500 ccm
  • 35 mm2 měď
  • 50 mm2 poměděný hliník
(cca 800 A / 5s. max.) naftové motory osobních vozů a dodávek do 4000 ccm nebo benzínové motory automobilů do 7000 ccm